Hem

Yoga för rörlighet, styrka & lugn 
vårterminen 2020


Kursstart 21:a januari på Kungsholmen

Photo by Annie Spratt on Unsplash

Garvargatan 22

Tisdagar 17:15-18:30


I YogaDevi's lokaler träffas vi 15 tisdagar under vårterminen för att tillsammans göra lugna pass som passar dig som är ny för yogan, om du är väldigt stel, har ont eller om du behöver komma ner i varv.  Rörelserna vi gör stärker kroppen och ökar dess flexibilitet. Med fokus på andetaget får sinnet fokusera och stilla sig och härlig avslappning ger möjlighet till återhämtning.


Kursen är 15 tillfällen, 21 januari - 12 maj
(ingen yoga v.9 + 15) Investering 2400 kr. 

Prova på för 100 kr den 21 januari.

Alla är välkomna!

Varför yoga?


Vill du ge dig själv verktyg för att komma ner i varv, kunna fokusera mer och få en förbättrad sömn och livskvalitet? Vill du ge din kropp lite extra omtanke, öka dess styrka och rörlighet? 


Om du svarar ja på någon av dessa frågor, så kan yoga vara för dig! Det finns en uppsjö av yogaformer och det finns alltid en form för just dig. Yoga för rörlighet, styrka & lugn passar om du vill vara i en mindre grupp, få tydliga instruktioner och individuella anpassningar, samt involvera både kropp och sinne. 

Vad är Yoga för rörlighet,  styrka & lugn?


Dessa yogapass bygger på den medicinska yogan och kundaliniyogan, inom vilka jag har min grundutbildning. Om du tidigare gått på medicinsk yoga kommer du känna igen dig i passen och rörelserna, men jag hämtar även inspiration från andra yogaformer som yinyoga, hatha och ashtanga. Stor hänsyn tas till personers olika förutsättningar och jag erbjuder alternativa rörelser för att yogan ska fungera för alla. Yogan ska anpassas till individen och inte individen till yogan.  Yogan är heller inte en prestation eller ett tillfälle att jämföra sig med andra, utan ett möte med dig själv, där ökad rörlighet kommer som en bonus!

Vad är medicinsk yoga?


Den medicinska yogan har utvecklats och prövats vetenskapligt på svenska universitetssjukhus ( t ex Karolinska Institutet) med goda resultat. Rörelserna anpassas efter dig som individ och kan utföras såväl på matta som på stol. Den medicinska yogan, med ursprung i kundaliniyoga, används bl a mot stress och utmattning, samt vid besvär eller smärta från knän, höfter, rygg, nacke, axlar och huvud. Inom vården rekommenderas yoga för att sänka blodtryck, vid oro och depression, andningsbesvär etc. Om du är intresserad av att läsa mer om de vetenskapliga studier som genomförts i Sverige på yoga, läs mer här.

Hur går ett pass till?


Vi börjar alltid varje pass med en stunds andningsmeditation, för att landa i oss själva och komma i kontakt med kropp och andetag. Därefter görs en serie med rörelser, som kan vara både statiska och dynamiska. Eftersom vi gör rörelserna under en längre stund  (1-3 minuter) kan de ibland upplevas som utmanande, både för muskler och nervsystem. Det är helt ok att det är jobbigt, men yoga ska dock aldrig kännas smärtsamt.  Rörelserna är sammansatta för att också påverka våra inre system, som matsmältning, körtelsystem och cirkulation.  Efter rörelserna väntar en stunds avslappning, vilket möjliggör återhämtning för både kropp och sinne. Vi avslutar med en meditation, även dessa kan ha olika syften, som att höja energin eller skapa klarhet i tanken. 

Vilka effekter kan jag förvänta?


Yogan kan ge dig:

  • Stressreducering: det långa djupa andetaget ökar aktiviteten i det parasympatiska systemet (bromsen) och hjälper till att dämpa aktiviteten i det sympatiska systemet (gasen).
  • Hjärnvila: tankar kommer alltid finnas i sinnet men vi kan lära oss förhålla oss till dem och inte fastna i tankemönster.
  • Ökad rörlighet: alla kroppens leder och ligament används vilket förbättrar cirkulationen i kroppen och minskar spänningar.
  • Förbättrad andning: större andetag aktiverar bröstkorgen och ryggraden och ökar deras  rörlighet.
  • Kroppskännedom: genom att lyssna på kroppens signaler lär vi oss känna igen dessa, du är din egen kropps största expert.

Vem är jag?


Jag är certifierad kundaliniyogalärare och instruktör i medicinsk yoga, fortbildad i anatomi och fysiologi, samt barn-, tonårs- samt familjeyoga.  Under de senaste åren har jag haft kurser både för vuxna och barn, på Salve Hälsocenter, Midsommargården och nu även Kungsholmen. Utöver yogan har jag mångårig erfarenhet som samtalsledare och krisstödjare vid belastande händelser, samt utbildare i kris- och stresskunskap. 

Mina utbildningar:

Kundalini Yoga, International Teacher Training Level One (200 hrs KRI) Stockholm Kundaliniyogacenter 2016-2017

Medicinsk Yoga för kundaliniyogalärare (20 tim) Yogakraft 2017

Barnyogalärare (26 tim) Yogaträdet 2018

Yoga med tonåringar (20 tim) Yogaträdet 2019

Yoga Anatomi Modul 1-2 (35 tim YA) Ulrica Norberg 2019

Yin Yoga Modul 1 (25 tim YA) Ulrica Norberg 2020

Kontakt och anmälan

Intresseanmälan kurs 15 ggr
Prova-på 100 kr
Fråga om yoga
 
 
 
 
 

Praktisk information

Yoga för rörlighet, styrka & lugn-
Tisdagar 17:15-18:30 (75 min)

21 januari - 12 maj (15 tillfällen, ingen yoga v.9, v.15)

Investering: 2400 kr.

Plats: YogaDevi, Garvargatan 22


Det finns mattor att låna, studion har omklädningsrum och dusch. Studion öppnar 15 minuter innan klassens start och stänger 15 minuter efter avslutad klass. Efter kursstart kommer eventuella drop-in platser läggas ut om det finns platser kvar.


Betalningsinformation:

När du anmält ditt intresse får du ett bekräftelsemejl med information om hur betalning ska ske. Företaget har både Bankgiro och Swish. Efter mottagen betalning får du ett kvitto som kan användas hos de flesta arbetsgivare som ersättning för friskvård.


Avbokningsvillkor:

Du kan avboka din kurs 1 vecka innan kursstart. Vid avanmälan senare än 1 vecka innan kursstart debiteras hela kursavgiften. Betald kursavgift återbetalas ej.


Vid hälsoproblem, konsultera  gärna din läkare innan du börjar med yoga.  Jag är fortbildad i anatomi och fysiologi men är inte sjukvårdsutbildad.

FernFly AB

Orgnr: 559119-8725

Godkänd för F-skatt och har ansvarsförsäkring

Bankgiro: 793-5273 
Swish: 1230399873